praktischprojectmeubel.nl

CRM-software voor het MKB: een handleiding

Geplaatst op

Het midden- en kleinbedrijf wordt ook wel gezien als het economische hart van de wereld. Waar grote bedrijven echter kunnen voortborduren op hun naamsbekendheid, moet het MKB het hebben van een goede band met de klant. Het verliezen van één grote klant kan namelijk een cruciale impact hebben. Dus is ieder hulpmiddel voor het beheren van klantrelaties van harte welkom.

Wat is CRM-software?

Software voor Customer Relationship Management stelt de gebruikers in staat om alle gegevens van en de interacties met de klant in een centrale database op te slaan. Hierdoor heeft iedereen snel en eenvoudig toegang tot de meest recente gegevens van de klant. Denk bijvoorbeeld aan de aankoopgeschiedenis, interacties met de klantenservice en overige informatie. Omdat alle afdelingen in realtime toegang hebben tot de meest actuele data, kan men efficiënt samenwerken om te voldoen aan de behoeften van uw klant.

Voorheen was bedrijfssoftware met name geschikt voor grote bedrijven met een breed scala aan processen. Tegenwoordig is dit echter niet meer het geval; de softwaremarkt is zo divers en groot geworden, dat er voor ieder bedrijf geschikte software te vinden is.

Voornaamste functionaliteiten

Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over de functionaliteiten die uw nieuwe software moet gaan bevatten. Echter bestaan de meeste CRM-systemen standaard uit de volgende vier onmisbare functionaliteiten:

Verkoopbeheer. Verkoopbeheer stelt u in staat om het gehele salestraject nauwlettend te volgen. Van het scoren van de lead tot de uiteindelijke verkoop: zolang u precies weet in welke fase uw klant zich bevindt, kan u hier gericht op inspelen.

Klachtenafhandeling. Cruciaal voor het behouden van de klant. Als iemand een klacht heeft ziet uw team dit direct binnenkomen, zodat ze deze zo snel mogelijk kunnen verhelpen. Een klacht te lang onbehandeld laten liggen kan namelijk cruciale gevolgen hebben.

Marketing automation. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat uw marketingafdeling de gegevens uit het CRM-systeem kan gebruiken om campagnes beter en gerichter in kan richten.

Contactbeheer. De fundering van uw CRM-omgeving. Het bevat immers de contactgegevens en -historie met uw klant.

Geschikte CRM-software kiezen

Naast de keuze van de door u gewenste functionaliteiten, dient u ook rekening te houden met het volgende:

  • U wil immers dat uw personeel geen problemen met de interface o.i.d. ervaart in het dagelijkse gebruik.
  • Zeker in de beginfase is het belangrijk dat uw leverancier bereikbaar is voor vragen en eventuele training in het gebruik van het nieuwe systeem.
  • De nieuwe software moet zonder al teveel moeite aansluiten op uw bestaande systemen.
  • Prijs- De prijs wordt doorgaans gebaseerd op de hoeveelheid en welkje functionaliteiten u uiteindelijk besluit aan te schaffen. Daarnaast is het belangrijk dat de software mee kan groeien met uw organisatie.
  • Het systeem bevat allerlei gevoelige vormen van klantinformatie; uw leverancier moet dus kunnen garanderen dat uw CRM-omgeving goed wordt beveiligd.

Meer weten over CRM? Neem dan een kijkje op onze blog.

Gerelateerde berichten

Over ons

We houden je graag op de hoogte van leuke ideeën op het gebied van design.

Contactgegevens

Via info @ praktischprojectmeubel.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden